SKODA 105/120/130

W drugiej połowie 1976 r. w Mlada Boleslav rozpoczęto produkcje nowego modelu samochodów Skoda 105 i 120. Pojazd posiadał całkowicie zmienioną sylwetkę nadwozia, w któym umieszczono dobrze znane, ulepszone zespoły silnika i podwozia z wcześniejszych modeli 100 i 1000 MB. W 1984 r. wraz z liftingiem nadwozia modeli 105 i 120 wprowadzona została najmocniejsza wersja silnikowa oznaczona symbolem 130. Posiadała silnik o poj. 1289 ccm. Nowością okazało się umieszczenie chłodnicy z przodu pojazdu. Z jednej strony uzyskano lepszy rozkład mas, ale dwukrotnie zwiększyła sie pojemność układu chłodzenia [z 6,8 dm3 w modelach 100/110 do 12,5 dm3 (do marca 1981r.) i 11,5 dm3 (od marca 1981r.)]. Łącznie wyprodukowano 840.561 szt. modeli 105, 1.120.734 szt. modeli 120 i 52.400 szt. modeli 130. Co daje łączie 2.013.695 szt.

Wyposażenie modeli 105/120/130


- Skoda 105 S- produkcja od sierpnia 1976 r. Pięcioosobowy model podstawowy.
- Skoda 105 L- produkcja od sierpnia 1976 r. Pięcioosobowy model w wykonaniu luksusowym. Od modelu 105 S różni się następującymi elementami wyposażenia:
  • ozdobne pierścienie na kołach (do września 1979 r.),
  • opuszczana szyba w tylnych drzwiach,
  • regulowane pochylenie oparcia przednich foteli,
  • popielniczki w tylnych drzwiach,
  • ozdobne listwy na progach, kratce wlotu powietrza (do lipca 1983 r.) i pod szybami drzwi,
  • reflektory halogenowe (do lipca 1981 r.),
  • prostokątne reflektory (od sierpnia 1981 r. do lipca 1983 r.),
  • automatyczne wyłączanie kierunkowskazów (do września 1977 r.),
  • tablica wskaźników z okrągłymi wskaźnikami,
  • uchwyty dla jadących na tylnych siedzeniach,
  • włącznik świateł awaryjnych (do października 1978 r.),
  • światła cofania (do sierpnia 1978 r.),
  • dzienny licznik kilometrów (od sierpnia 1983 r.),
  • podłokietniki na drzwiach,
  • osłonięte prowadnice, po których przesuwają się przednie fotele.
- Skoda 105 GL- produkcja od marca 1981 r. do lipca 1983 r. Pięcioosobowy model w wykonaniu bardziej luksusowym niż model 105 L. Od modelu 105 L różni się następującymi elementami wyposażenia:
  • nadwozie z modelu 120 GLS,
  • alternator 14 V/55 A,
  • podciśnieniowe urządzenie wspomagające hamulce,
  • przednie fotele z zagłówkami,
  • zderzaki stalowe w kolorze czarnym,
  • regulator prędkości wycieraczek.
- Skoda 120- produkcja od drugiego kwartału 1978 r. do lipca 1983 r. Pięcioosobowy model podstawowy, który od modeli 105 S różni się następującymi elementami wyposażenia:
  • regulowane pochylenie oparcia przednich foteli,
  • podciśnieniowe urządzenie wspomagające hamulce (od sierpnia 1981 r.).
- Skoda 120 L- produkcja od sierpnia 1976 r. Pięcioosobowy model w wykonaniu luksusowym. Wyposażenie tego modelu różni się od wyposażenia modelu 105 L takimi elementami jak:
  • podciśnieniowe urządzenie wspomagające hamulce (modele z okresu produkcji od sierpnia 1981 r. do lipca 1983 r.),
  • reflektory główne trapezowe (od sierpnia 1984 r.),
  • zębatkowa przekładnia kierownicza (od sierpnia 1983 r.).
- Skoda 120 LS- produkcja od sierpnia 1976 r. Pięcioosobowy model w wykonaniu luksusowym, ze zwiększoną mocą silnika w stosunku do stosowanego w modelu 120 L. Od modelu 120 L różni się takimi elementami wyposażenia jak:
  • ozdobne ramki dookoła szyb bocznych (do lipca 1983 r.),
  • zagłówki na przednich fotelach,
  • obrotomierz na tablicy wskaźników,
  • podciśnieniowe urządzenie wspomagające hamulce (do lipca 1981 r.),
  • chłodnica oleju (zaprzestano montażu od sierpnia 1984 r.),
  • cztery reflektory o średnicy 130 mm (do lipca 1 983 r.),
  • reflektory trapezowe (od sierpnia 1983 r. do lipca 1984 r.),
  • ozdobna kratka metalowa na tylnej ściance nadwozia (do lipca 1979 r.),
  • czarny pas z tworzywa sztucznego, umieszczony na tylnej ściance nadwozia (od sierpnia 1979 r. do lipca 1983 r.),
  • szeroka listwa ozdobna na kratce wlotu powietrza (zaprzestano montażu od sierpnia 1 983 r.),
  • ogrzewana tylna szyba (od października 1979 r.).
- Skoda 120 GLS- produkcja od sierpnia 1976 r. Pięcioosobowy model w jeszcze bardziej luksusowym wykonaniu niż model 120 LS, od którego różni się następującymi elmentami wyposażenia:
  • kratka wlotu powietrza (do lipca 1983 r.),
  • napis firmowy umieszczony na pionowej ściance owiewki znajdującej się na pokrywie komory silnika (od sierpnia 1981 r.),
  • listwy z czarnego tworzywa sztucznego na drzwiach i części przedniego i tylnego błotnika (od sierpnia 1979 r.),
  • nowa tablica wskaźników pokryta miękkim tworzywem sztucznym (od sierpnia 1981 r.),
  • regulator prędkości wycieraczek (od sierpnia 1981 r.),
  • wielkość i kształt nakładki na środku koła kierownicy,
  • zamykany na kluczyk schowek w desce rozdzielczej,
  • pojemnik na drobne przedmioty na podłodze, przed dźwignią zmiany biegów,
  • konsola na radioodbiornik,
  • czteroczęściowa listwa ozdobna na tylnej ścianie pomieszczenia silnika,
  • zmienione zagłówki,
  • zmieniona tylna ścianka nadwozia (od sierpnia 1981 r. do lipca 1983 r.),
  • światła tylne w układzie poziomym (od sierpnia 1981 r. do lipca 1983 r.),
  • zderzaki wykonane z czarnego tworzywa sztucznego (od sierpnia 1982 r. do lipca 1983 r.).
- Skoda 130 L- produkcja od sierpnia 1984 r. Pięcioosobowy model luksusowy, który, mimo że jest oznaczony literą "L", ma wyposażenie takie jak odmiana "GLS" modelu 120.


Dane techniczne



model rocznik silnik pojemność moc do "setki" V-max Spalanie na 100 km
105S/L/GL 1977-88 rzędowy 4cylindrowy 1046 ccm 45 KM 24 s 130 km/h 5,7-8,4 litrów
120L/LS/GLS 1977-88 rzędowy 4cylindrowy 1174 ccm 50 KM 20 s 140 km/h 5,8-8,9 litrów
130L/GL 1984-89 rzędowy 4cylindrowy 1289 ccm 54 KM 17 s 150 km/h 5,8-8,9 litrów
136L/GL 1987-89 rzędowy 4cylindrowy 1289 ccm 64 KM 14 s 150 km/h 5,7-8 litrów



Zdjęcia